|
Cornelis Vreeswijk Omslag, oljemålning av Agneta Brunius.
|
Cornelis Vreeswijk På Powerhouse – tidigare outgiven live konsert.
Cool, passionerad och briljant
Sällan har humor, musikalitet och poetisk träffsäkerhet förenats på ett så inspirerat sätt som i Cornelis Vreeswijks bästa stunder.
Allra bäst var han på scen, där hans avspända och personliga mellansnack inte bara blev bryggan mellan sångerna – det var en plats för anekdoter, funderingar och iakttagelser som utgjorde en stor del av konsertupplevelsen.
I en tid av allt mer komplexa scenproduktioner och svindlande tekniska möjligheter representerar Cornelis än idag – 25 år efter sin död - enkelheten själv. Beväpnad med några av de bästa visor som någonsin skrivits i Sverige behövde han bara sin gitarr, en scen och en publik för att skapa stunder av magi. Ibland lite musikalisk utsmycknad i form av en bas och ännu en gitarr. Men alltid enkelt, självklart, briljant och oupphörligen fascinerande. Cornelis lyckades med konststycket att vara cool och passionerad på samma gång.
Cornelis på Powerhouse är en liveinspelning som på ett smått hypnotiserande sätt visar upp varför Cornelis blev en av Sveriges mest älskade scenartister. Inspelad på Powerhouse i Örebro hösten 1976 rymmer den 19 sånger, varav flera av hans bitterljuva klassiker som ”Deidres samba”, ”Felicia adjö” och ”Balladen om Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind”.
Men här finns också en lång rad underbart drastiska observationer som ”Shåwinistblues”, ”Till Damtidningen Femina” och ”Balladen om hurusom Don Quiote åkte på en blåsning”. Allt sammansvetsat av ett mellansnack som gör att de dryga 75 minuterna snabbt rinner iväg i sällskap med musikerna Svein Gundersen på bas, Björn Kristiansen på gitarr - och en av Sveriges genom tiderna mest begåvade artister.
Sven Lindström