Johan "J.B" Blohm / Reborn Man

  1.  1 Hot Mess
    2  There Won’t Be Anymore
    3  Big Big City
    4  If I Could Change You
    5  Reborn Man
    6  She’s Not Really Cheatin’
    7  Bad Case of a Broken Heart
    8  Cold Day Light
    9  Paradise Coast
    10  Where Ever I Turn
    11  Little Ol’ Wine Drinker Me
    BONUS TRACKS
    12  Rocket 88
    13  Bada Bing Boogie



Johan Blohm är en ”Reborn Man”
Andra soloalbumet från The Refreshments boogiefantom

Johan Blohm var länge en av Sveriges bäst bevarade hemligheter, men tack vare ett smått sensationellt filmklipp på YouTube har The Refreshments boogierullande pianist visat världen att han har få övermän i konsten att tämja de svartvita tangenterna.

Klippet visar hur Johan under en spelning med The Refreshments drar iväg sin toksvängande ”JB’s Boogie” på under två minuter. För den ständigt lika kolugne Johan Blohm är det en vanlig dag på jobbet, men svindlande 6,5 miljoner visningar skvallrar om att gapande boogieälskare runt hela klotet håller på att få upp ögonen för en fingerfärdighet i absolut världsklass.

Bästa beviset för det kom kanske när Johan en dag hade en entusiastisk amerikansk röst i telefonluren. Det var den legendariske producenten och ljudteknikern Bruce Swedien, som förutom att ha varit ljudtekniker på Michael Jacksons samtliga soloalbum mellan 1978 och 2001, medproducerat världens mest säljande album ”Thriller” och producerat större delen av jazz- och rockeliten (Count Basie, Lionel Hampton, Diana Ross, Barbara Streisand, Paul McCartney, Mick Jagger etc) nu även bjöd in Johan till hans hem i Florida för att studera hans pianoteknik lite närmare. Direkt efter The Refreshments framträdande vid musikfestivalen SXSW i Austin 2011 åkte Johan till Bruce Swedien, där de båda lärde känna varandra, gjorde några demoinspelningar och drog upp ritningarna för ett eventuellt framtida samarbete.

Rock’n’roll och country
Att Johan Blohm utan större konkurrens har tagit positionen som Sveriges Jerry Lee Lewis är ingen överdrift, åtminstone inte för alla som älskar ”The Killers” klassiska countrystil från 60- och 70-talen. Musiken fick han med sig redan från vaggan, som gungade i takt med pappas rock’n’roll- och countryfavoriter: Jerry Lee Lewis, Chuck Berry, Charlie Rich och så vidare.

Pianospelet kom strax därpå. När Johan var sju år fick familjen ett gammalt piano av en släkting. Några minuter senare hade han lekt fram ”Green Green Grass Of Home” med högerhanden – och resten är som det brukar heta historia. Sedan dess har han blandat rock’n’roll, country och boogie-woogie till en personlig musikstil som han leker fram med ett närmast självklart sväng.

Johan är så mycket rock’n’roll man kan bli när man växer upp i Sverige under tidigt 70-tal. Han har spelat ihop med musiklegender som D.J Fontana, Sleepy La Beef,
Ray Sharpe, Al Ferrier och Stan Kessler. Han har festat med Jerry Lee Lewis (och överlevt att berätta om det). Han har visat en imponerad James Burton sina patenterade boogiegångar. Och hemma i garaget står både en Ford Thunderbird och en Pontiac Trans Am. Kort sagt, JB har ett ”rock’n’roll heart”. Rätta virket, helt enkelt.

Hans stil är en skön blandning av all musik han älskat och tagit intryck av genom åren - Gram Parsons, Merle Haggard, Jerry Lee Lewis, Hank Williams, Amos Milburn, Albert Ammons med många fler. Country med rockkänsla eller tvärtom. Raka motsatsen till den moderna country som Tom Petty en gång beskrev som ”bad rock with a fiddle”.

Steget ut i rampljuset
1999 kom Johan i kontakt med Joakim Arnell i The Refreshments, som blev eld och lågor och året därpå erbjöd Johan platsen som permanent medlem i bandet. På Refreshments-plattorna stack han ut med sköna solonummer via Joakims specialskrivna låtar, men det var först med solodebuten ”Reconsider Me” 2005 som han kände sig musikaliskt mogen att ta steget ut på egen hand.

Låtar som Joe Souths ”Rose Garden” (som Lynn Anderson i början av 70-talet gjorde till en av världens genom tiderna största radiohits), Dorsey Burnettes ”As Long As I Live”, Willie Nelsons ”Mr. Record Man”, Rockpiles ”As Lovers Do” och Harlan Howards “Sunday Morning Christian” visade att Johan Blohm var en old school country-kille med ett klassiskt rock’n’roll-hjärta. Albumet avslutades med instrumentalaren ”JB’s Boogie”, som snart skulle visa sig bli plattans mest uppmärksammade låt.

Smakfull låtblandning
På ”Reborn Man” är det åter dags för en smakfull blandning av klassiska sånger från 50-talet och framåt. Låtskrivaren Rick Klang känns igen från The Refreshments, som spelade in ”Good News Travels Fast” på albumet ”On The Rocks” för några år sedan. Låten hade de fått upp ögonen för via Jerry Lee Lewis 80-talsversion, men Rick Klang blev så förtjust i Gävlebandets tolkning att han hörde av sig med fler låtar. Inledande kickstarten ”Hot Mess” var en av dem.

Tvåa ut på plan är en av Johans absoluta favoriter, Charlie Rich. Hans ”There Won’t Be Anymore” spelades in 1965 men släpptes inte förrän åtta år senare då den omedelbart blev en countryetta i USA. Hack i häl har den Moon Mullican med plattans äldsta låt, den lätt rockabillyfebriga ”Big Big City” från 1958.

Carl Mann är kanske mest känd för ”Mona Lisa”, men att hans ”If I Could Change You” från 1961 också en pärla framgår tydligt av Johans inspirerade version. ”Little Ol’ Wine Drinker Me” är en annan cool klassiker, som Dean Martin med ett snett leende tog upp på listorna 1967.

Randy Chaffers "She's Not Really Cheatin' (She's Just Gettin' Even)" är också en gammal bekant för countrydiggare med koll på 70-talets outlaw-scen och var en hit för Moe Bandy 1982.

Men en stor portion av materialet är faktiskt nyskrivet. Joakim Arnell har än en gång lyckats skruva tillbaka låtskrivarkänslan till någon gång i ett obestämt 60- och 70-tal, precis där Johan trivs bäst. Låtar som det frenetiskt rockande titelspåret, melankoliska ”Cold Day Light” och den envetna fotstamparen ”Paradise Coast” kompletterar klassikerna lika ypperligt som Eva Eastwoods stämningsfulla duett ”Wherever I Turn”.

Plattan avslutas med två rykande bonusnummer. Jackie Brenstons ur-rockare ”Rocket 88” – som spelades in i Sun-studion i Memphis och av många klassas som världens första rock’n’roll-låt - är en tagning från just Sun-studion, där The Refreshments tidigare i år spelade in sin Chuck Berry-hyllning i rock’n’roll-studion framför alla andra. Och Johans egna pianouppvisning ”Bada Bing Boogie” är ett nytt stycke ren improvisation, som blir till en elegant bugning åt alla de miljoner som har njutit av hans konster på YouTube.

Några synnerligen goda vänner och musiker har hjälpt till: Joakim Arnell (bas, akustisk gitarr och kör), Göran Holmberg (bas), Mats Forsberg (trummor), Jonas Göransson, Ulf Holmberg och Robin Olsson (gitarrer), Eva Eastwood och Linda Gail Lewis (kör) samt JT Holmström (sax).

Men i centrum för händelserna står än en gång en tystlåten och ödmjuk pianist som låter fingrarna sköta snacket. Om du inte redan upptäckt Johan Blohm är det hög tid nu.
Kolla Johan "JB" Blohms "JB´s Boogie" här.